Szanse na odrodzenie międzymiejskich linii autobusowych w Piotrkowie Trybunalskim

Szanse na odrodzenie międzymiejskich linii autobusowych w Piotrkowie Trybunalskim

W aktualnej sytuacji, mieszkańcy Piotrkowa Trybunalskiego korzystają z 11 linii autobusowych oferowanych przez Miejski Zakład Komunikacji (MZK). Tymczasem, dawniej możliwe byłoby podróżowanie autobusami MZK do innych miast, takich jak Bełchatów czy Tomaszów Mazowiecki. Zastanawialiśmy się wspólnie z piotrkowskim burmistrzem nad możliwością powrotu tych międzymiejskich połączeń autobusowych.

Obecnie wiele osób korzysta z prywatnych środków transportu lub decyduje się na korzystanie z usług minibusów. Nie brakuje jednak i tych, którzy wybierają podróż miejskimi autobusami. W przeszłości, mieszkańcy Piotrkowa Trybunalskiego mieli szansę skorzystać z połączeń autobusowych MZK do miejscowości takich jak Moszczenica, Tomaszów Mazowiecki czy Bełchatów. Zastanawiamy się więc, czy istnieje szansa na reaktywację tych międzymiejskich połączeń i czy jest ona potrzebna?

W grudniu 1976 roku na terenie Piotrkowa Trybunalskiego funkcjonowało 12 linii autobusowych, w tym jedna podmiejska do Meszcz oraz dwie międzymiejskie do Bełchatowa i Tomaszowa Mazowieckiego. Ta liczba ulegała zmianom na przestrzeni lat i w 1979 roku, Zakład Komunikacji Miejskiej (ZKM) w Piotrkowie Trybunalskim obsługiwał już 17 linii autobusowych. Wśród nich znajdowało się 12 linii miejskich, dwie podmiejskie do Bujen i Gomulina oraz trzy międzymiejskie do Bełchatowa, Tomaszowa Mazowieckiego i Sulejowa. Od roku 1986 z Piotrkowa można było również dojechać do Tuszyna, a od 1991 r. do miejscowości takich jak Mierzyn, Niechcice czy Moszczenica.

Od 1 grudnia 2000 r., została zlikwidowana linia numer 12 z Piotrkowa Trybunalskiego do Tomaszowa Mazowieckiego, obsługiwana przez MZK Tomaszów Mazowiecki. Odejście tej linii zostało zrekompensowane przez autobusy PKS Tomaszów Mazowiecki oraz minibusy – tak możemy przeczytać na stronie Miejskiego Zakładu Komunikacji. Około roku 1993, miejskie autobusy musiały stawić czoła konkurencji w postaci minibusów. W latach 2005-2007 Spółka MZK doświadczyła poważnego kryzysu finansowego, co skutkowało zmniejszeniem liczby linii do 11, które funkcjonują do dnia dzisiejszego.